Lijkt het je leuk om mee te denken over het beleid van het Maitreya Instituut Nederland? Wil je je financiele kennis en vaardigheden inzetten voor het verder tot bloei laten komen van het Maitreya Instituut en haar missie? Kijk dan eens hier of een bestuursfunctie misschien bij je past: werving penningmeester.
icon-dag-168MG icon-dag-7BP icon-dag-1 icon-dag-8GP icon-dag-9MP icon-dag-3 icon-dag-6OhB icon-dag-2 icon-dag-12T10 icon-dag-13T15 icon-dag-14T25 icon-dag-15T30 icon-dag-11T8 icon-dag-10TP icon-dag-4 icon-dag-5

Wat is Lam Rim?

 

Het Tibetaanse woord 'Lam' betekent 'pad' en 'Rim' betekent 'stadia', oftewel in een Lam Rim tekst worden in logische volgorde (stadia) instructies voor de beoefening (het pad) gegeven.

De Leer van Boeddha Shakyamoenie is een enorm uitgebreide verzameling van niet minder dan 84.000 verschillende leringen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat reeds eeuwen geleden werd getracht de essentie van alle leringen weer te geven in één overzichtelijk geheel.

De Indiase abt Atisha, die een belangrijke bijdrage leverde aan de verspreiding van het boeddhisme in Tibet, schreef een zeer korte samenvatting van het complete boeddhistische pad onder de titel "Een Lamp voor het Pad". Hierop voortbouwend ontstond de zogenaamde 'Lam Rim' traditie binnen de Tibetaanse Gelug school, opgericht door Lama Tsong Khapa. Hij componeerde meerdere van deze 'samenvattingen', waaronder ook een bijzonder uitgebreide tekst.

Omdat de Lam Rim handelt over hoe het leven en onze geest functioneren, is het onderricht vrijwel tijdloos, en direct in de moderne wereld praktisch toe te passen. Het verschaft ook het noodzakelijke fundament voor een succesvolle tantrische (vadjayana) beoefening.

Het is wellicht interessant om te te weten dat in de traditionele kloosteropleidingen, deze Lam Rim presentaties pas aan het einde van een lange opleiding aan de orde kwamen, zodat al het geleerde in een apotheose met elkaar in verband werd gebracht. Tegenwoordig worden de Lam Rim teksten juist vaak gebruikt als introductie voor nieuwe studenten, waarmee een soort framework wordt aangeboden waarin de vervolglessen duidelijk geplaatst kunnen worden. Vanwege cultuurverschillen wordt tegenwoordig vaak de traditionele volgorde van de onderwerpen iets veranderd om verwarring te voorkomen.