Waarom retraite doen op de Lam Rim?
Door Lama Zopa Rinpoche
Twee dingen - studie en beoefening - zijn de sleutel tot het vertrouwd maken van de geest met het pad naar verlichting. Studie en beoefening geven de echte smaak van Boeddhadharma (de leer van de Boedha). Op deze manier word je een echte 'innerlijke wetenschapper'.
Zelfs in de grote kloosters waar sprake is van uitgebreide studie op het pad naar de verlichting, is er na de examens niet zoiets als een georganiseerde retraite over de Dharma onderwerpen uit het onderricht, behalve natuurlijk als een persoon het vanuit zichzelf op die manier plant.
Volgens mijn gebrekkige inzicht gebeurt dit door veel monniken niet. Sommige monniken mediteren wel op het pad tijdens de studie in het klooster, zoals Dromtonpa uitdrukte "Terwijl ik luister, ben ik aan het reflecteren. Terwijl ik nadenk, ben ik aan het mediteren."
Er zijn moderne voorbeelden zoals Geshe Rabten en Lama Yeshe. Terwijl Geshe Rabten in een klas over Madhyamaka was, had hij realisaties van het ontwikkelingsstadium van tantra. Tijdens een poedja in de hal met de monniken, kon hij zichzelf duidelijk als Yamantaka zien. Geshe Rabten vertelde dit later aan de grote mediterende Jampa Wangdu, die eerder in het klooster leefde als 'dob dob' (een soort ordebewaker in een klooster) en daarna op een afgelegen plaats woonde, mediterend en het levend op speciale bloemen-pillen. Jampa Wangdu vervolgde zijn meditatie succesvol in India.
Voor het zeven-jarige Masters Program heb ik geadviseerd om een jaar Lam Rim retraite te doen. Op het einde heeft een aantal dat gedaan, maar slechts negen maanden. Sommigen wilden het doen, maar anderen begrepen het niet en wilden het niet doen. Degenen die wel de retraite deden ontdekten grote voordelen in hun hart. Studenten die niet geïnteresseerd zijn in retraite en beoefening zouden zich moeten realiseren dat als ze iets willen doen voor hun hart, als ze van zichzelf houden en iets willen doen om hun hart te beïnvloeden, hun harten vullen met grote voldoening, diepe vreugde en zingeving, dan komt dit van retraite en beoefening.
...Dit sluit aan bij adviezen van Lama Tsongkhapa die zei: "Eerst zou je een uitgebreid onderzoek moeten doen van de uitgebreide geschriften. In het midden, zou je alle uitgebreide geschriften als advies (praktijk) moeten beschouwen. Aan het einde, beoefen het de hele dag en nacht. Ik wijd alles toe aan de bloei van de leer van de Boeddha."
... In de Lam Rim leringen van de grote Kadampa meesters staat dat wanneer je naar Lam Rim luistert, verklaart en alles overdenkt, je alle leringen van de Boeddha schudt (in beweging zet). Dit betekent dat de Lam Rim het hart van de gehele leer van de Boeddha is. Deze uitdrukking wordt gebruikt. Dus je kunt hier zien dat er geen raadsel is.
Na het bestuderen van de vijf verhandelingen (hoofdonderwerpen van de Lam Rim), is er geen verwarring. Je kunt niet meer zeggen: "Ik weet niet hoe ik kan beoefenen." Dit soort verwarring is er zelfs met veel Tibetanen - niet weten hoe ze kunnen beoefenen of hoe ze hun studies kunnen integreren, vanwege het gebrek aan begrip van de Lam Rim-praktijk. Na een uitgebreide studie weten ze niet hoe te mediteren en dan komt soms de vraag naar een lama van een andere traditie over hoe je kunt mediteren.
Waarom retraite over de Lam Rim?
Omdat de hele leer van de Boeddha, van alle drie de voertuigen, zelfs iedere letter verschijnt als een instructie, als de beoefening van iemand die nodig is om de verlichting te bereiken. Zelfs geen lettergreep zou weggelaten moeten worden van de Boeddha's leer. Het belangrijkste doel van elk woord van de Boeddha is om de geest te temmen; omdat je hart en geest de schepper is van al het lijden van samsara, inclusief de drie lagere bestaanswerelden. Dus als je je hart kunt transformeren, ben jij de schepper van je eigen geluk, vrede, bevrijding en verlichting.
Waarom specifiek Lam Rim retraite?
Omdat het een heel bijzondere presentatie is om de geest te beheersen. De oorzaak van alle lijden van alle levende wezens, van waaruit al het lijden en problemen vandaan komen, nu en in de toekomst, is de geest. Als je je hele leven analyseert, zul je dit duidelijk zien. Je kunt ook begrijpen door te zien wat de Boeddha zei: "Doe geen schadelijke acties. Doe alleen goede dingen; beheers je eigen geest - dit is de leer van de Boeddha."
Wat je ook doet, als het niet je waanvoorstellingen vermindert, is het geen Dharma.
...Het beste cadeau, de beste offergave aan alle boeddha's en bodhisattva's is dit soort retraite; het temmen van de geest door de Lam Rim. Het beste cadeau, het grootste voordeel voor alle levende wezens, en de beste manier om vrede in de wereld te brengen.
Colofon: Dit zijn delen van een brief aan studenten van het Basic Program bij Istituto Lama Tsong Khapa, Italië, 14 augustus 2007. Gedicteerd door Ven. Roger Kunsang, licht bewerkt door Ven. Mindrol. Vertaald en licht aangepast door Ruud Harderwijk. Zie ook het Engelse origineel als pdf.