VERTROUWENSPERSONEN BINNEN ONS INSTITUUT
Het Maitreya Instituut heeft de wettelijke taak zorg te dragen voor een zowel fysiek als sociale veilige werkplek voor eigen werknemers, uitzend- en inhuurkrachten, gedetacheerden en vrijwilligers, maar ook voor ieder ander die ons centrum bezoekt. Die taak nemen wij heel serieus bijvoorbeeeld door het hebben van schriftelijk vastgelegde ethische gedragscode en beleid bescherming tegen misbruik.
KERNTAKEN VERTROUWENSPERSOON
De kerntaken van onze vertrouwenspersonen zijn:
- opvangen, begeleiden en adviseren van klagers en melders (voor het verschil: zie onder)
- voorlichten, informeren en inspireren van het Maitreya instituut
- gevraagd en ongevraagd adviseren van bestuur en management
VERTROUWELIJKHEID
Een vertrouwenspersoon moet in vertrouwen met klagers en melders kunnen spreken. Daarbij is het van groot belang dat er binnen onze organisatie intern verschoningsrecht is. Dat houdt in dat de vertrouwenspersoon niet kan worden gedwongen aan te geven wie wat heeft gemeld. De vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht. De vertrouwenspersoon heeft wettelijk echter géén extern verschoningsrecht, zoals artsen en advocaten. Op verzoek van een rechter moet de vertrouwenspersoon getuigen. Dat zal dan meestal gaan om ernstige misdrijven.
Het doorbreken van vertrouwelijkheid is aan zeer strenge regels gebonden. Een vertrouwenspersoon die zich daar niet aan houdt kan mogelijk voor de rechter of klachtencommissie worden gedaagd.
VERSCHIL TUSSEN KLAGER EN MELDERS
Een klager is iemand die zelf slachtoffer is van een ongewenste omgangsvorm die hem of haar persoonlijk schaadt of heeft geschaad. Het betreft dan klachten inzake (seksuele) intimidatie, agressie en geweld, pesten en / of (directe of indirecte) discriminatie.
Een melder is iemand die een melding doet over het gedrag van een ander dat anderen, de organisatie en/of de maatschappij schaadt. Het gaat dan om een (vermoeden op redelijke gronden van een) onregelmatigheid, misstand, inbreuk op EU recht of andere integriteitsschending. De melder is getuige, geen slachtoffer.
De onderdelen van de te volgen trajecten van een klacht of melding zijn verschillend. De meest bekende melding is die van het ‘klokkenluiden’, gedefinieerd als: het bekendmaken van vermoedens van illegale of immorele praktijken die plaatsvinden onder de verantwoordelijkheid van leidinggevenden en waarbij een groot maatschappelijk belang is betrokken.
POSITIE VAN DE VERTROUWENSPERSOON
De vertrouwenspersoon is altijd partijdig en wel voor de klager / melder. De vertrouwenspersoon doet niet aan waarheidsvinding! Het gaat er immers om hoe de klager het (heeft) beleefd. De vertrouwenspersoon geeft een overzicht van de mogelijkheden aan de hand van de casus. De vertrouwenspersoon neemt echter in principe zelf géén actie. De klager / melder bepaalt zelf of en zo ja hoe deze verder wil.
WIE ZIJN ONZE VERTROUWENSPERSONEN?
Het Maitreya Instituut beschikt over twee onafhankelijke en professioneel opgeleide vertrouwenspersonen.
Katelijne Hooijmaaijers (zij/haar) is een zeer ervaren GZ psycholoog / psychotherapeut. Zij is sinds 1998 actief betrokken bij het Maitreya Instituut en studeert het boeddhisme bij diverse leraren van de Tibetaanse Gelukpa traditie. Zij is telefonisch te bereiken op 06 - 1898 1762.
Eric Leenderts (hij/hem) is een gecertificeerde vertrouwenspersoon, lid van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen. Hij is sinds 1997 actief betrokken bij het Maitreya Instituut, thans ook als voorzitter, en studeert bij diverse leraren in diverse tradities. Hij is telefonisch te bereken op 06 - 5324 8881.
In geval je te maken hebt gehad (of vermoedens hebt van) seksueel grensoverschrijdend gedrag, misbruik, pesten, discriminatie, intimidatie of andere vormen van (machts-) misbruik of integriteitsschending kun je dit melden en er vertrouwelijk over spreken. Het e-mailadres is vertrouwenspersoon@maitreya.nl.
De Boeddhistische Unie Nederland heeft een externe vertrouwenspersoon aangesteld; voor meer details, zie deze pagina.