Home Maitreya Instituut
 

  fpmt
   

Een korte geschiedenis van het Kopan klooster en de FPMT

East meets West, monniken ontmoeten een prinses

Na hun vlucht uit Tibet in 1959 verbleven Lama Thubten Yeshe en Lama Zopa Rinpoche als vluchtelingen in Buxaduar, een vluchtelingenkamp voor Tibetaanse monniken in India.

Op een dag in 1965 verscheen een opmerkelijke verschijning in het vertrek van de lama's. De lama's keken stomverbaasd naar de prachtige jonge blonde prinses. Geen vreemdeling had ooit hun gebied betreden of met hen gesproken. Ze kwam hun kamer binnen met de woorden: "Hoe kan ik vrede en bevrijding bereiken?" Ze heette Zina Rachevsky en was van Russische/ Amerikaanse afkomst. Geïnspireerd door een boek van Lama Govinda was ze naar Buxaduar gekomen om de reïncarnatie van zijn goeroe te zoeken.

Lama Yeshe, Lama Zopa en Zina
Lama Yeshe (l.), Zina (m.), Lama Zopa Rinpoche (r.)

Zina was geen gewone figuur. Haar vader was een Russische prins, een Romanov die met de Russische revolutie naar Amerika was gevlucht. Zo groeide Zina op in Hollywood. Na een wild leven in de flower-power beweging, inclusief drugsaffaires, verschillende mislukte huwelijken en reizen was ze rijp voor verandering.

Lama Yeshe aarzelde, was deze vrouw oprecht in haar verzoek, begreep ze de consequenties van haar verzoek? Lama Zopa met zijn prachtige bodhisattva hart smeekte Lama Yeshe keer op keer deze vrouw die gekomen was om hulp niet in de steek te laten. En zo startte het boeddhistisch onderricht aan Zina Rachevsky.
Na negen maanden les verzocht prinses Zina non te mogen worden. Ze werd daarop tot non gewijd door zijne heiligheid de Dalai Lama. Na haar wijding trokken Lama Yeshe, Lama Zopa en de non Zina naar Kathmandu in Nepal, waar Zina in 1969 grond kocht op een heuvel met de naam Kopan die over de Boudhanath Stoepa uitkeek. Hier werd het Kopan klooster gesticht.

In 1972 is Zina de bergen ingetrokken om retraite te doen in Thubten Chöling, waar ze in retraite is gestorven. Men zegt dat ze een tijdlang in een zuiver boeddhagebied is verbleven en daarna is wedergeboren als jongetje, bij een neefje van haar dat in Parijs woonde.

Cursussen

Zina's vrienden die nieuwsgierig waren geworden kwamen haar opzoeken en raakten eveneens onder de indruk van de Lama's en de Dharma. Zij en andere geïnteresseerden vormden de basis voor het eerste FPMT-centrum van Kopan, hoewel de FPMT als organisatie nog niet bestond. Door de groeiende toestroom van westerlingen die Dharma onderricht zochten, besloot men in november 1971 om een maandcursus te geven voor een groep; dit is de oorsprong van de novembercursus, die nog steeds ieder jaar in Kopan gehouden wordt.

Groepen, centra en de FPMT

Na het bijwonen van een cursus gingen veel westerlingen weer terug naar huis, om te ontdekken dat daar hoegenaamd niets te vinden was over het Tibetaans boeddhisme. Het aantal beschikbare boeken met redelijk kloppende inhoud was op één hand te tellen, en er bestonden al helemaal geen centra waar je samen beoefeningen kon doen of les krijgen. Studenten begonnen elkaar op te zoeken na een cursus in Kopan en er ontstonden spontaan in vele landen groepjes waaruit later centra groeiden. Hiermee ontstond weer de behoefte om een organisatie op te richten om die afzonderlijke groepen te helpen en te coördineren. Dit werd de FPMT (Foundation for the Preservation of the Mahayana Tradition), die de lama's in 1975 oprichtten.

Tegenwoordig zijn er meer dan 130 FPMT-centra en projecten overal ter wereld. Het Maitreya Instituut is hier een van. Het instituut werd in 1979 opgericht, en in 1982 werd een ruimte betrokken in Bruchem. Zie voor de verdere geschiedenis van het Maitreya Instituut in Nederland de pagina Wie we zijn.

 

Zie meer op de pagina de visie van Lama Yeshe, en op de engelstalige website van de FPMT.

 

 

           FPMT logo

  Home  |  Vorige pagina  |  ^Top van de pagina            

Studie en meditatie in het Tibetaans boeddhisme           

Laatste pagina update: 25-feb-19
© Maitreya Instituut 2000-2019